Το Εργαστήριο Ειρηνευτικής Δημοσιογραφίας (Peace Journalism Lab) του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης συμμετέχει στο Πανευρωπαϊκό πρόγραμμα «JOULE: the Data Journalism courses for Higher Education» με σκοπό τη δημιουργία από κοινού με πανεπιστήμια του εξωτερικού μαθημάτων δημοσιογραφίας δεδομένων για την ανάπτυξη των ικανοτήτων των φοιτητών. Οι εταίροι του έργου είναι University of Tuscia, Universidad Nova de Lisboa, Dataninja, Evodevo, Aristoteleio Panepistimio Thessalonikis, Universidad de Alcalá and UC Limburg.
Σκοπός είναι η προώθηση της διακρατικής συνεργασίας μεταξύ πανεπιστημίων στην Ελλάδα, Ιταλία, Ισπανία, Πορτογαλία και Βέλγιο για την ανάπτυξη των δεξιοτήτων που καλείται να έχει ο νέος δημοσιογράφος. Το πρόγραμμα με βάση έρευνα που προηγήθηκε σε κάθε χώρα σχεδιάζει και εφαρμόζει μαθήματα που θα παρέχουν τις απαραίτητες γνώσεις για τη δημοσιογραφία δεδομένων.
Η σύγχρονη δημοσιογραφία βασίζεται πλέον σε μεγάλο βαθμό στη γνώση χειρισμού ενός τεράστιου όγκου δεδομένων που σκοπό έχουν να εξοικειώσουν τον αναγνώστη με τα δεδομένα. Η πρώτη έρευνα του προγράμματος στόχο είχε τη συλλογή εμπειριών και απόψεων για το ποια είναι η κατάσταση της δημοσιογραφίας δεδομένων στις αίθουσες σύνταξης στην Ευρώπη και στο εκπαιδευτικό σύστημα. Μερικές από τις ερωτήσεις που απαντήθηκαν ήταν το πως αντιμετωπίζουν οι δημοσιογράφοι τα δεδομένα στις μέρες μας; Ποιες είναι οι βασικές ικανότητες και δεξιότητες για την εκτέλεση αναλύσεων δεδομένων και την οπτικοποιήση δεδομένων;
Αρχικά έγινε μια έρευνα από τα Πανεπιστήμια για τη χαρτογράφηση της κατάστασης σχετικά με τα προσφερόμενα μαθήματα και τις ευκαιρίες που υπάρχουν στην Ευρώπη. Στόχος επίσης ήταν η κατανόηση των νέων απαιτήσεων και δεξιοτήτων που προκύπτουν από την ανάλυση δεδομένων και τη δημοσιογραφία δεδομένων. Έπειτα διενεργήθηκαν συνεντεύξεις και focus groups για την μελέτη της κάθε χώρας όπου δημοσιογράφοι που ασχολούνται με τη δημοσιογραφία δεδομένων μίλησαν σχετικά. Τελικά, το Universidade Nova de Lisboa συνέταξε μια τελική έκθεση με τις βασικές δεξιότητες που χρειάζονται από κάποιον που ασκεί δημοσιογραφία δεδομένων. Με βάση αυτόν τον κατάλογο τα Πανεπιστήμια θα δημιουργήσουν το εκπαιδευτικό περιεχόμενο, προκειμένου να ανταποκριθούν στις ανάγκες των φοιτητών εντός του ευρωπαϊκού πλαισίου της δημοσιογραφίας δεδομένων. Οι τομείς διδασκαλίας των μαθημάτων αφορούν τη συλλογή και ενσωμάτωση δεδομένων, την ανάλυση δεδομένων και τη χρήση αφηγηματικών τεχνικών στη δημοσιογραφία δεδομένων. Τα μαθήματα θα εφαρμοστούν πιλοτικά σε φοιτητές.
Παράλληλα με τη δημιουργία του εκπαιδευτικού περιεχομένου αναπτύσσεται και η εκπαιδευτική πλατφόρμα από το Evodevo βασισμένη στη χρήση βιβλιοθηκών ανοιχτού κώδικα και με τη χρήση του Moodle. Η πλατφόρμα έχει ήδη ξεκινήσει και διαμορφωθεί ενώ σε δεύτερη φάση από τον Φεβρουάριο του 2023 θα δημοσιευτεί το εκπαιδευτικό περιεχόμενο.
Βρείτε την πλατφόρμα στην παρακάτω διεύθυνση: https://elearning.evodevo.it/
Τέλος, το JOULE βρέθηκε στα τέλη Σεπτεμβρίου 2022 σε δυο εκδηλώσεις στην Ιταλία στην 2022 European Researchers’ Night, όπου παρουσιάστηκε το πρόγραμμα και η δημιουργία και πιλοτική εφαρμογή νέων μαθημάτων για τη δημοσιογραφία δεδομένων και ο οργανισμός
Dataninja, παρουσίασε το Joule στη συγκέντρωση του Open Data Sicilia, όπου δόθηκε έμφαση στη δημοσιογραφία δεδομένων, ένα αναδυόμενο πεδίο ικανοτήτων για τους δημοσιογράφους.