Gamefy

Gamefy

Ο 21ος αιώνας συνδέεται με την άνοδο των τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών, οι οποίες έχουν σταδιακά γίνει μέρος της καθημερινής μας ζωής. Χρησιμοποιούμε ψηφιακά εργαλεία καθημερινά στη δουλειά, στο σχολείο και στις ψυχαγωγικές δραστηριότητες. Η σημερινή εποχή μπορεί να χαρακτηριστεί ως ψηφιακή, και αυτό έγινε ακόμα πιο έντονο κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19, κατά την οποία ακόμη και άτομα με λιγότερες ψηφιακές δεξιότητες αναγκάστηκαν να μεταφέρουν τις δραστηριότητές τους στο διαδικτυακό περιβάλλον.

Καθώς ο κόσμος γύρω μας αλλάζει συνεχώς, η εκπαίδευση, είτε τυπική είτε άτυπη, είναι ένα πολύ δυναμικό πεδίο. Οι ψηφιακές, κοινωνικές, οικονομικές ή πολιτιστικές αλλαγές επηρεάζουν έμμεσα το εκπαιδευτικό σύστημα όλων των χωρών και αναγκάζουν την αναθεώρηση των μεθόδων και εργαλείων εκπαίδευσης. Το σύστημα πρέπει να συμβαδίζει με την εποχή και να είναι ανοιχτό σε νέες ευκαιρίες, και το πιο σημαντικό, οι εργαζόμενοι με τη νεολαία πρέπει να εκπαιδεύονται συνεχώς σε αυτόν τον τομέα. Μόνο με αυτόν τον τρόπο μπορούν να κάνουν καλά τη δουλειά τους και να μεταφέρουν τη σωστή γνώση και δεξιότητες αποτελεσματικά και με ενδιαφέρον στους νέους.

Η ψηφιακή εργασία με τη νεολαία είναι ένας ταχέως αναπτυσσόμενος τομέας, και τα μέσα ενημέρωσης αποτελούν αναπόσπαστο μέρος του. Η άνοδος του Διαδικτύου και η ευρεία χρήση των κοινωνικών δικτύων έχουν οδηγήσει σε μια σημαντική αλλαγή στον τρόπο διαμοιρασμού και διάδοσης της πληροφορίας. Πολλά νέα μέσα έχουν εμφανιστεί, και ο μέσος καταναλωτής δυσκολεύεται να διαχειριστεί την τεράστια ποσότητα πληροφορίας που εκτίθεται καθημερινά. Η ανεπαρκής γραμματισμός στα μέσα - η αδυναμία αξιολόγησης σχετικής πληροφορίας - οδηγεί στην τάση να πιστεύει κανείς σε παραπληροφόρηση και θεωρίες συνωμοσίας. Αυτό πολώνει την κοινωνία και, τελικά, απειλεί τα θεμέλια της δημοκρατίας.

Η γραμματισμός στα μέσα και στις ψηφιακές τεχνολογίες, καθώς και η ικανότητα κριτικής αξιολόγησης της πληροφορίας, είναι βασικές δεξιότητες της εποχής μας. Είναι, λοιπόν, σημαντικό, ιδίως για τους εκπαιδευτικούς, τους εργαζόμενους με τη νεολαία και τους εκπροσώπους οργανώσεων που ασχολούνται με την εκπαίδευση των νέων, να βελτιώνονται σε αυτόν τον τομέα. Ολόκληρο το έργο Erasmus+ gaMEfy βασίζεται σε αυτόν τον στόχο.

Οι εταίροι του gaMEfy συνεργάστηκαν για να δημιουργήσουν διάφορα εκπαιδευτικά αποτελέσματα του έργου. Το πρώτο είναι το Curriculum, το οποίο περιλαμβάνει ένα χρήσιμο εργαλείο για την κατανόηση της εκπαίδευσης σε θέματα ψηφιακής και μέσων γραμματισμού, τόσο για τους νέους όσο και για τους εργαζόμενους με τη νεολαία και τους εκπαιδευτικούς. Θα σας βοηθήσει να αναγνωρίσετε τις ψευδείς ειδήσεις και τις διάφορες απειλές του διαδικτυακού κόσμου. Επιπλέον, περιλαμβάνει πολλές πρακτικές ασκήσεις διαφορετικών επιπέδων δυσκολίας για τους νέους. Το δεύτερο αποτέλεσμα του έργου είναι ένα εξαιρετικό διαδραστικό εκπαιδευτικό παιχνίδι, που δίνει στις ομάδες στόχους τη δυνατότητα να μάθουν με έναν εύκολο, προσβάσιμο τρόπο και να βελτιώσουν τις ψηφιακές τους δεξιότητες και τις γνώσεις τους για τα μέσα ενημέρωσης και τις ψευδείς ειδήσεις.

Μετά τη δοκιμή και βελτίωση του παιχνιδιού, οι εταίροι το πιλοτάρισαν σε 5 πλήρεις κύκλους, ενώ τα πανεπιστήμια σε 10. Αυτό σημαίνει ότι έπρεπε να βρουν έως και 200 νέους να παίξουν το παιχνίδι, να συμπληρώσουν ένα ερωτηματολόγιο και να συμμετάσχουν σε μια ομάδα εστίασης, που είχε ως στόχο την αξιολόγηση του ίδιου του παιχνιδιού, αλλά κυρίως την κατάσταση του γραμματισμού στα μέσα ενημέρωσης και τις εκπαιδευτικές ευκαιρίες σε αυτόν τον τομέα στη χώρα τους. Τα αποτελέσματα τόσο της ποσοτικής όσο και της ποιοτικής έρευνας μπορείτε να βρείτε στις επόμενες σελίδες των Οδηγιών.

Οι εταίροι εξέτασαν επίσης ξεχωριστά την κατάσταση του γραμματισμού στα μέσα στις πατρίδες τους και δημιούργησαν μια αναφορά σχετικά με τις εκπαιδευτικές ευκαιρίες στον τομέα του ψηφιακού γραμματισμού. Μπορείτε να βρείτε τα αποτελέσματα της βιβλιογραφικής έρευνάς τους στις Οδηγίες μας. Με βάση τις πληροφορίες και τα δεδομένα που συλλέχθηκαν, οι εταίροι μπόρεσαν να προτείνουν πολιτικές συστάσεις τόσο σε εθνικό όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο - συστάσεις για το πώς να βελτιωθεί η εκπαίδευση στον γραμματισμό στα μέσα και στις ψηφιακές τεχνολογίες.